Mark Isitt skriver läsvärt i dagens Göteborgsposten.
I Kvillebäcken som ligger i Göteborg har man gjort rätt när det gäller det mesta angående stadsplaneringen:
- Blandat arbetsplatser och bostäder
- Prioriterat fotgängare framför bilister
- Uppmuntrat till umgänge
- Förespråkat en varierad arkitektur
Allt detta är viktigt om man ska få en ny stadsdel att bli bra. Men med hafsigt utförd arkitektur och utan gemytliga gaturum blir det i alla fall inget bra slutresultat.
Läs Mark Isitts artikel i Göteborgsposten här
Klicka här för att ta del av Arkitekturupprorets flöde av inlägg och diskussioner på Facebook
Jörgen Sundström
Ja, gatenettverket har alt å si. F.eks. fungerer Tokyo bra selv med sin glorete arkitektur, fordi den ble bygget opp igjen på det gamle gatenettverket. Samme med Tel Aviv, full av forflatende bauhaus-arkitektur, men de som stod for gatenettverket var av den tradisjonalistiske skolen. Derfor lever byen. Et godt gatenettverk kan berge byen for dårlig arkitektur, men ikke motsatt!
– Do We Look Fat in These Suburbs?: http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/08/blame-the-city/375888/
Artikkelen konkluderer altså med at trestrukturen er den dårligste for promenering. Dette helt på linje med Christopher Alexanders berømte essay fra 1969!
– A city is not a tree, part one, by Christopher Alexander: http://www.rudi.net/pages/8755
– Christopher Alexander: A City is not a Tree part 2: http://www.rudi.net/books/201
Man skaper heller ikke liv på gateplan med å bygge suburber på høykant, som Krier kaller det: http://www.countercurrents.org/holmstad251113.htm
– 7 Reasons Why High-Rises Kill Livability: http://www.sustainablecitiescollective.com/bloomingrock/561536/7-reasons-why-high-rises-kill-livability
Glemte Nathan Lewis essayserie om smale gater fra forrige år.
– Narrow Streets for People: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/030815.html
– Narrow Streets for People 2: Subtleties of Street Width: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/031515.html
– Narrow Streets for People 3: A Shopping Center Example: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/041215.html
– Narrow Streets For People 4: Organizing The Street: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/041215.html