Flera intressanta artiklar har poppat upp på senare tid där modernismen ifrågasätts i både svensk och utländsk press.
Lars Anders Johansson har vid flera tillfällen, nu senast både på sin blogg och på kultursidorna i Gävle Dagblad kritiserat den modernistiska förstörelsekulten.
I Sundsvalls Tidning intervjuas byggnadsvårdaren Daniel Blomqvist som både vill upplysa människor vilken vacker stad de bor i samt ersätta asfalten med vacker gatsten. Hans eget företag har dessutom köpt en tomt i Sundsvall där det ämnas uppföras ett vackert trähus i anda av stadens 1880-tal.
I Sydsvenskan hyllar Sofia Nerbrand den gamla staden och vill att vi bygger ny.
I norska NRK beskriver konsthistorikern Daniel Johansen hur modernismen förintat väl så många norska stadskärnor (och ändå är Norge mer förskonat än Sverige).
Slutligen ett debattinlägg i tyska Die Welt som konstaterar att människor föredrar klassisk arkitektur när de semestrar och inte glas och stål. Mycket nöje!
Inlägget har tidigare publicerats av Michael Diamant på Facebooksidan Nyproduktion i klassisk tradition.
Klicka här för att ta del av Arkitekturupprorets flöde av inlägg och diskussioner på Facebook
Klicka här för at komma till Facebookgruppen Nyproduktion i klassisk tradition
Så er endelig Skreia også velsignet med signaturen til de nye nasjonalheltene hos Snøhettas arkitekter, som designet Operaen.
– Rema 1000 til Skreia med Snøhettas signatur – jippi!: http://permaliv.blogspot.no/2016/08/rema-1000-til-skreia-snohetta-signatur.html
Skreia var det siste stedet med identitet rundt Mjøsa. Innlandets hovedstad Hamar på andre sida av Mjøsa jevnet hele den gamle bykjernen på 1960-tallet. De har riktignok klart å bevare en vakker strandpromenade, til forskjell fra de andre mjøsbyene, men alt innenfor er en tragedie. Lillehammer har bevart gågata, men strandområdene er ødelagt av kjøpesentra og veier. Gjøvik har gått seg helt bort.
Jeg elsket Skreia fram til stedet fikk Snøhettas signatur!
Fjellet Snøhetta er forresten også et nasjonalikon, men det ser ut til at arkitekturfirmaet Snøhetta har ambisjoner om å overta dets rolle.